Rodzaje mięsa w diecie człowieka – co warto wiedzieć?

Rodzaje mięsa w diecie człowieka – co warto wiedzieć?

Mięso to dość istotny oraz popularny składnik codziennej diety wielu z nas, który spożywamy nie tylko w trakcie głównych pięciu posiłków w ciągu dnia, lecz także w ramach przekąski. To właśnie ten produkt możemy spożywać już od 5 miesiąca życia. Znajdziemy go również w piramidzie zdrowego żywienia, zaraz obok ryb, mleka czy jaj. Zanim jednak sięgniemy po ten cenny składnik warto zapoznać się z jego rodzajami jak również z ich charakteryzacją.

piramida zdrowego żywienia

Wyróżniamy mięso białe oraz czerwone. Czy są jakieś różnice? Co warto wiedzieć?

Biorąc pod lupę mięso białe należy uwzględnić fakt, że produkty tego typu nie zawierają dużej ilości tłuszczu. Do tej kategorii zaliczymy mięso z kaczki, gęsi, indyka, kurczaka a także ptaków takich jak przepiórka czy bażanty. Mięso to to również mięso z królika czy zająca. Na duży plus dla tego rodzaju mięsa działa fakt, że nie wymaga on długiej obróbki termicznej. Wystarczy kilka minut abyśmy uzyskali soczyste i miękkie danie. Białe mięso- szczególnie z indyka jest wyjątkowo lubiane przez sportowców. Dlaczego? Ponieważ jest ono dobrym źródłem białka, ponadto w 100 gramach zawiera ok. 114 kcal.[1]

Druga kategoria to mięsa czerwone i przetworzone.  Tu właśnie zaliczymy mięso wieprzowe, wołowe, cielęcinę i jagnięcinę, koninę, kozinę i dziczyznę. Cechą wyżej wymienionych rodzajów mięsa jest zawartość żelaza hemowego. Analizując mięso przetworzone wymienimy mięso wędzone, solone, marynowane, suszone, peklowane czy konserwowane w inny sposób. Zaliczymy tu na przykład boczek, kiełbasy, parówki, szynkę, salami czy pepperoni.

Ile mięsa powinniśmy spożywać w ciągu dnia?

Oczywiście wszystko zależy nie tylko od naszego wieku, wagi czy innych indywidualnych predyspozycji, ale również od sposobu przyrządzenia mięsa- mam tu na myśli czy zostanie ono upieczone, uduszone lub przyrządzone na parze. Na ogół przyjmuje się, że dziecku wystarczy jedynie 10 g mięsa dziennie, zaś osobom dorosłym około 80 gram. Jeśli chodzi o sposoby mierzenia porcji- możemy wykorzystać wielkość własnej dłoni- co oznacza, że nie musimy sięgać po wagę kuchenną. Jest to świetne ułatwienie w codziennym- obecnie jakże szybkim trybie życia. Dla ułatwienia podam Wam przykładowe wielkości porcji:

  • Wielkość śródręcza- ilość mięsa,
  • Całą dłoń- ilość warzyw,
  • Pięść- ryż, owoce lub makaron,
  • Opuszek palca -masło, oliwa lub olej.
wielkość porcji a dłoń

Mając już pełny obraz co do wersji mięsa, warto dobrze wykorzystać jego potencjał kulinarny. Moim częstym wyborem w kuchni jest indyk. Należy on do moich ulubieńców, a co za tym idzie- często gości na moim talerzu. Ponadto uważam, że jest on wszechstronny w zastosowaniu, a według mojej subiektywnej opinii – również bardzo smaczny. Istotne jest aby przygotowanie dania z mięsem indyczym było przemyślane, a co za tym idzie nie zaprzepaściło jego walorów dietetycznych. Ekspert Dr inż. Joanna Neuhoff-Murawska poleca przygotowywanie go w postaci pieczeni, gulaszu czy kotletów z patelni, jak również rekomenduje rezygnacje z panierowania tego typu potraw. Biorąc pod lupę mięso indyka warto podkreślić, że jest to gatunek mięsa charakteryzujący się neutralnością, a co za tym idzie nie narzuca się on zdecydowanym smakiem czy zapachem.  Z tego powodu to właśnie mięso indyka nigdy mi się nie nudzi.

Jeśli potrzebowalibyście inspiracji na smakowity i niezawodny obiad to zachęcam Was do odwiedzenia strony www.wingsofquality.eu. Znajdziecie tam wiele przepisów z wykorzystaniem mięsa indyka. Ja znalazłam tam swoje popisowe danie 😊


[1] https://zywienie.abczdrowie.pl/surowa-piers-z-indyka

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.